Sunday 28 June 2009

Tea & new laptop

This morning I'm drinking tea and transferring music, pics and other files to my newly bought pink(!) laptop


Just how much tea do I drink? Too much no doubt!

yesterday =3 cups

this year= 285 cups


One hundred years ago the world of tea drinking was changed forever with the invention of the tea bag. Now another change is on the way which is all the rage is Europe and Southeast Asia. The tea coin is the new eco-friendly way to enjoy a brew.

Invented in India, tea coins are compressed disks of organic tea leaves. To make a brew, all you do is dip the coin in boiling water; the disk stays in tact so there's no need for an infuser. Depending on the size of the disk, it can be reused up to twenty times.

I'm looking forward to trying these but I'm sceptical that they last as long as promised. Since they are meant to be reusable, I would assume they are more expensive than the traditional tea bag.

5 comments:

Laban said...

Hello,

Jag hoppas att du trivs med din nya datamaskin. Själv har jag unnat mig en ny mobil; som svensk blir det lätt Sony Ericsson. Denna gång W995.

Här är det till att dricka kaffe, å klassiskt svenskt vis; kaffe i den anrika koppen Blå Blom, som till nyligen var Sveriges äldsta produkt i produktion. Som bekant tillverkades densamma av Gustavsbergs porslinsfabrik, som för mindre än en generation sedan hamnade i finsk ägo; och inte var finnarna speciellt nostalgiska utan helt obarmhärtigt och utan pardon så lades produktionen av Blå Blom senare ner. Annat var det med Åbosenapen, när produktionen av den skulle flyttas till Sverige, vilket renderade i ett finskt folkligt uppror.

Blå-Blom-relaterad länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_Blom

Somriga och soliga hälsningar från den svenska huvudstaden, eller snarare dess utmarker.

London Mummy said...

Laban!(du berattade forresten bara att det var smeknamnet som liten, men inte hur det uppkom?)

Du har varit valdans sa "pratglad" de tva sista dagarna. Hur kommer det sig att du inte har en egen blogg? :-)
Trevligt att bli paminnd om lite svensk historia (och tack for bifogade lankar) - har ju faktiskt inte blivit mkt utav det sedan jag flyttade hit 96!

Med vanliga halsningar, fran ett likasa soligt London
Catharina

Laban said...

Om jag icke missminner mig skrev jag härförleden ett rätt långt svar här.

Kan svaret mitt ha kommit bort någonstans ute i cyberrymden?

London Mummy said...

Jag har letat bade pa bloggen och pa min email adress dar alla kommentarer skickas, men har tyvarr itne hittat det svar du namner ovan. TYVARR, sa har det nog inte kommit fram av nagon konstig anledning.
MVH
Catharina

Laban said...

Jaha, men då så. Befarade att det inte var 'publicerbart'. :-( Men då var det nog bara något ADB-tekniskt fel. (Jag måste bara skriva ADB och inte IT eller data-. Hette ju ADB när man var liten. Och sedan någon gång blev ADB IT istället. Minns också hur datanyheter på Aktuellt och Rapport illustrerades med ett magnetband på två spolar, då man var liten.)

Fann det i en wordfil. Så här kommer inlägget på nytt, helt oredigerat sedan det skrevs:

Du är inte den första bloggaren (eg. bloggerskan; kommenterar i princip uteslutande på s.a.s. kvinnliga bloggar) som har föreslagit att jag bör starta en egen blogg. Får väl fundera på saken. Jag vill dock vara lite halvanonym varför jag använder mig av alias, par exemple. Tills vidare nöjer jag mig med att skriva bloggkommentarer på andras bloggar som jag halkar in på. Och så är jag sådan att jag gärna ger råd och tips till andra. Jag tror att det beror på att jag är lillebror. Det var väl överlevnadsstrategin som ung där storebror styrde och ställde.

Jag har väldigt många dator- & Internettimmar i och med att jag s.a.s. är min egen och sitter på kammaren och gör något så samhällsnyttigt som tradar aktier i egen regi.

Det är sommarlugnt på börsen nu, fast inte kapital (sic) torka; det gäller ju att det rör på någorlunda sig för att det ska vara någon mening med att handla kortsiktigt.

Och katten min har blivit så stor, så stor. Det är nog Gustav som har varit i farten. Senast jag vägde min katt så var hon uppe kring 5½ kg. Snart kommer jag nog att bli vad jag något ologiskt kallar hussemorfar, om en månad eller så. Måste läsa på om detta.

Så jag är bunden till katt & hem, varför det kommer att bli åtskilligt med Internettimmar den närmaste tiden.

Här är en blogg som jag också brukar titta in på:
http://annasweden.blogspot.com/
Sedan har jag hittat en blogg som en 27-årig tjej skriver på men länken ditt behåller jag nog för mig själv. :-)

Jaha, nu är det som sagt rätt lugnt. De flesta sitter väl och väntar på att det ska öppnas på NYSE och Nasdaq etc. Som med så mycket annat följer vi efter USA, eller som det benämndes för ett antal årtionden sedan, Amerika.

~

Och nu lite mer av dagens tankar. Eller inte så mycket tankar utan blott en länk till en svensk, somrig låt:

http://www.youtube.com/watch?v=pap7SvYlQsA

~

Ja just det, Laban. Jag gissar att det var min far som kom på det. Ska fråga honom.

Ibland känner jag mig fortfarande som en liten Laban. :-)

Och när jag var liten och mer bilintresserad än idag, så var, vilket jag kanske har skrivit tidigare, Porsche 911 en av favoritbilarna. Även SAAB 900 Turbo, men aldrig att min far och mor skulle köpa en sådan. Därtill räckte säkert för övrigt inte heller ekonomin, då vilken vanlig svensk akamdemiker som helst drabbades av groteska marginalskatter. Nu har jag väl tagit igen det med min SAAB 9-5 med fin skinnklädsel. Köpte för övrigt SAAB:en av ett par grannar som är 75+; och jag måste bara berätta vad de bytte till för bil: En BMW 325 Coupé! Inte riktigt som en Porsche 911 men rätt coolt då de skjutsar barnbarn till träningar och andra aktiviteter.

Och nu kom jag in på fördomar bara för det: När grannfrun var och handlade och skulle till bilen var det några som trodde att de stod ivägen på parkeringsplatsen och flyttade sig artigt; men inte var det till den lilla röda japanska 'kvinnobilen' som hon skulle till, utan till en gråmetallic BMW 325 Coupé såklart. Rätt snopet för dem som makade på sig. :-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin